“De beste reclame maken we samen”

Scheepens, een bedrijf dat samenwerkt. Dat zie je ook letterlijk terug in Scheepens. Ze  zitten allemaal aan hetzelfde bureau. Geen losse tafels, maar één bureau. Daarom mogen ze zich met recht het grootste bureau noemen. Het bureau loopt door heel het pand heen. ‘We hebben elkaar nodig. Of we willen of niet.’ Scheepens omarmt die gedachte. Het gegeven dat we elkaar nodig hebben. Om tot het beste werk te komen hebben de klanten scheepens net zo nodig als Scheepens hen. Ze zijn elkaars externe deskundigheid, omdat niemand alles weet. Daarom werken ze ook graag samen met andere mensen. Van mediapsychologen tot 3d-artiesten. Want in je eentje bereik je veel minder dan samen.

Het is een erg vernieuwend reclamebureau. Wij hebben hier een kijkje mogen nemen op 18 november. Onze opleiding was in twee groepen verdeeld. Ik behoorde tot de groep die ‘s ochtends ging.

Toen wij binnen kwamen in de ruime en gezellige kantine van Scheepens, hebben wij daar kennis mogen maken met het onafscheidelijke duo, Luuk Paulussen en Bram Giesen. Zij behoren tot de afdeling creative. Met behulp van een presentatie lieten ze ons een kijkje nemen in het reclamebureau. Dit deden ze door een van hun projecten te laten zien. Dit was het project rondom roze maandag. Zij doen dit al meerdere jaren voor roze maandag en hebben ontzettend creatieve ideeën bedacht om de publiciteit rondom roze maandag te vergroten. Een van de ideeën was Gay Village. Een gated community exclusief voor homo’s, lesbiennes en transgenders. Veilig en afgesloten van de boze buitenwereld leven tussen je gelijken. Een Hoax van formaat, opgepikt door nationale en internationale media. Het resultaat hiervan was dat er veel wisselende reacties op kwamen. Een paar dagen was de acceptatie van homo’s het onderwerp van gesprek. Zoals een expert op dit gebied zei „Deze campagne heeft Nederland een spiegel voorgehouden”.

Na de presentatie mochten wij zelf aan de slag. We moesten een idee bedenken om Tilburg aantrekkelijker te maken.  Met een groepje gingen we bij elkaar zitten. Om op wat ideeën te komen, maakten we een mindmap. Hier viel al snel op dat we vonden dat er niet veel te beleven was in Tilburg. Toen wij dit vertelde tegen een docent, zij zei dat we het helemaal mis hadden en er veel te doen is in Tilburg. Uiteindelijk kwamen we er dus op uit dat de publiciteit van evenementen in Tilburg verbeterd moest worden.

Deze dag was heel erg leerzaam. Je moet verder kijken en niet bij je eerste idee en doelgroep blijven hangen. Het is moeilijk om zo snel een nieuw concept te bedenken, maar een mindmap is een heel handig middel ervoor. Dat raad ik dus zeker iedereen aan!!

Liefs Roos

img_4187

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s