Not really Nice

Lekker op het strand liggen, bruin worden en nieuwe culturen leren kennen. Dit zijn de dingen die ik graag doe als ik er tijd en natuurlijk geld voor heb. Griekenland, Spanje, Frankrijk zijn een van de landen waar ik ben geweest. Dit lijstje mag naar mijn mening nog veel langer worden.

img_1004Deze zomer was het weer raak. Mijn nichten en ik, wilden heel graag naar de zon toe. Hier hadden we het al jaren over. En we hadden uiteindelijk besloten dat als ik mijn HAVO had gehaald, we een ticket gingen boeken. Ja hoor, een paar weken voor mijn examens was het dan zo ver. Alle vliegmaatschappijen en reisboekbureau’s afgestruind naar de juiste vakantie. Na wikken en wegen, hadden we besloten dat we naar Nice gingen. Wat hadden we er zin in. Maar ja, ik zou toch echt eerst mijn examens moeten gaan halen. Kei hard leren en er voor zorgen dat ik met dat diploma op zak met mijn nichten op vakantie kon. 2 Maanden later. Het verlossende telefoontje. Ik was geslaagd voor mijn HAVO!!

Een week later, stonden we dan op het vliegveld met ons koffertje. Wat hadden we er ontzettend veel zin in! Daar aangekomen meteen ons jasje uitgedaan. Want pfoeee.. wat was het warm. HEERLIJKKK!! Vanuit het vliegveld snel door naar ons appartement, want we moesten toch echt de laatste zonnestralen op het strand hebben gevoeld. ‘s Avonds nog heerlijk wezen uiteten en snel naar bed. Toch best wel moe geworden van die reis.

De volgende dag werden we wakker. Het leek een dood normale dag te gaan worden. Het was Quatorze Juillet, een nationale feestdag in Frankrijk. Hierdoor spraken we ‘s ochtends met zijn drieën af, dat we s’avonds naar het vuurwerimg_1769k gingen kijken op het strand. ‘s Avonds hadden we ons aan ons woord gehouden en gingen we na het eten naar het strand. Daar aangekomen genoten we met alle inwoners en toeristen van het mooie vuurwerk dat in de verte te zien was. Het was ontzettend druk op het strand. Waardoor een van mijn nichten zei dat we beter even konden wachten om weer aan te lopen. Want we wilden achter de stoet aan naar het festival dat verder op gelegen bezig was. Hierop antwoordden mijn andere nicht, dat ze ontzettend naar de wc moest en onderweg even ergens wilde plassen. Onderweg naar het festival kwamen we toevallig langs ons appartement. Toch maar daar even naar binnen gegaan om te plassen. Daar boven aangekomen, veranderden heel onze avond. We hoorde overal schoten en renden naar het raaimg_1763m. We zagen iedereen op straat rennen, kinderen werden achter bosjes gegooid, ouders gingen er op liggen. Wat we zagen was op dat moment niet te beseffen. Mijn nicht zei gelijk dat ze haar ouders ging bellen dat alles goed was met ons. Ik keek haar aan en begreep helemaal niet wat er aan de hand was. Toen we naar het thuisfront belde kregen hun al snel te horen dat het ging om een terroristische aanslag. Op dat moment besefte we dat die oh zo kleine blaas van onze nicht, ons geluk was. En dat we anders alles hadden meegemaakt. We zaten er dan wel midden in, maar waren wel veilig. Die avond zijn we rustig in ons appartement gebleven, want om naar buiten te gaan was niet meer veilig. Iedereen laten weten dat we veilig waren was op dat moment het enige wat telde.

De volgende dag was het voor de rest van Nederland ook al duidelijk dat wij in Nice waren. ED, AD, Brabants dagblad, harimg_2006t van Nederland, en ga zo nog maar even door. Overal stond in dat de drie nichtjes uit Oirschot, door de blaas van Mara aan de dood waren ontsnapt. Dit vonden wij nogal heftig, want tussen de dood en een volle blaas zit nog heel wat. Toch besefte we nog niet wat ons was overkomen. Mijn ene nicht wilde dus ook heel graag naar plaats delict. Hier aangekomen kwam het besef steeds meer. Er heerste een rust en er stonden overal camera’s. Hierna hebben we onze mobiel maar aan de kant gegooid en lekker nog 3 dagen genoten van onze welverdiende vakantie. Wij waren niet bang, Nice was op dat moment de veiligste plek op aarde. Wij hebben ondanks alles een top vakantie gehad!img_2038

Leave a Reply

